امروز : 07 آذر 1403
عباسعلی محمودی ازناوه
کارشناس بهداشت محیط
لیسانس بهداشت محیط


شرح وظایف کارشناس بهداشت محیط

.  هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه

.   شرکت فعال در کمیته های مرتبط

.    تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های مختلف

.     کنترل بهداشتی آب مصرفی ازنظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره ای میکروبی وشیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها، استانداردها و شرایط موجود

.     بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی، شبکه خصوصی) و تشکیل پرونده مربوط به آن 

.     نظارت، بررسی و کنترل بهداشتی برکلیه مراحل مختلف جمع آوری، تفکیک، انتقال، نگهداری موقت و دفع پسماند های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت پسماند بیمارستانی

.     نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل (شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه، وضعیت سردخانه، انبار نگهداری موادغذایی، سرویس های بهداشتی، بهداشت فردی کارکنان، اطاق استراحت کارکنان، شستشو و ضدعفونی ظروف، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . . )

.      نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا

.     نظارت و کنترل دائم  برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی در هنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک ومواد پاک کننده مناسب و نهایتاً ضدعفونی و اتوکشی البسه بخش عفونی و آلوده (توضیحاً درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم درانتخاب نوع آن و میزان مجاز به عمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود.)

.     کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط، دفع بهداشتی پسماند و درصورت نیاز ، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکتهای سم پاشی غیر مجاز

.     ارائه راهکارهای بهسازی به عنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین

.     نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون

.     نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا و پاک کننده بیمارستان

.     ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان، درهماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی دربیمارستان

.    نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب

.    نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده (درصورت وجود تصفیه خانه) به منظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب

.    ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست و منظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملاً قابل دسترسی و مشهود باشد. (مستند سازی)

.    نظارت بر امر کنترل سلامت کارکنان(اخذ کارت بهداشتی) جهت پرسنل آشپزخانه، لنژری و فروشگاه مواد غذایی و اخذ گواهینامه بهداشت عمومی

.    انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا

.    فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان

.    اجرا و پیگیری و نظارت بر اعمال مفاد آیین نامه ها، ضوابط و استانداردها، بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغ شده در حیطه وظایف

.    بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ( گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود

.    پیگیری و اقدام درزمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط

.    به طورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش ها –همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف درحیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده